Czy można reklamować alkohol?

Reklamy w telewizji i Internecie chcą sprzedać nam prawie wszystko. Pytanie tylko, gdzie jest granica? Czy alkohol może być reklamowany? Czy to zgodne z prawem? Odpowiadamy.

Przepisy o reklamie i promocji

Wedle przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości na terenie kraju reklama i promocja alkoholu są zabronione. Wyjątek stanowi piwo, które może być reklamowane na określonych warunkach. W rozumieniu ustawy reklamą jest publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych alkoholi lub symboli graficznych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe.

Zasady ogólne

Przede wszystkim reklama napojów alkoholowych nie może budzić skojarzeń, które prowadzą do negatywnych skutków społecznych. Dlatego nie można wiązać alkoholu z prowadzeniem auta, łączyć go z rozwiązywaniem problemów czy leczeniem. Co ciekawe reklama alkoholu nie może pokazywać, że ten jest relaksujący.

Reklama w social mediach

Platformy społecznościowe, takie jak Facebook i Instagram zezwalają na płatną promocję alkoholu. Nie możemy jednak zapomnieć o lokalnych przepisach, dlatego w mediach społecznościowych nie może panować samowolka. Co ciekawe, w Polsce panuje całkowity zakaz reklamy alkoholu w wyszukiwarce Google i na platformie YouTube.

Jeśli chodzi o najpopularniejszą aplikację, czyli TikTok to tutaj sprawa wygląda trochę inaczej. Polityka platformy zabrania reklamowania napojów alkoholowych, a także wydarzeń kulturalnych sponsorowanych przez producentów alkoholi.

Tworząc reklamę alkoholu w Internecie musimy pamiętać o ogólnych zasadach promocji alkoholu w Polsce i innych krajach.
 
*Potrzebujesz pomocy prawnika, analizy dokumentów? Wejdź na lexnonstop.com i  zdecyduj się na poradę prawną online.