Kredyt hipoteczny dla przedsiębiorców o tym musisz pamiętać

W przypadku przedsiębiorców uzyskanie kredytu hipotecznego jest bardziej złożone niż w przypadku innych kredytobiorców. Często o przyznaniu kredytu decydują detale, dlatego też osoby prowadzące działalność gospodarczą muszą odpowiednio przygotować się do tego procesu. Oto aspekty, na które należy zwrócić uwagę. 

Kryteria scoringu dla przedsiębiorców

Banki restrykcyjnie podchodzą do osób prowadzących własne firmy. Analizują sytuację finansową przedsiębiorstwa, stosując przy tym system oceny klienta, czyli scoring.

Zwraca się również uwagę na formę prowadzenia księgowości. Lepiej oceniani są przedsiębiorcy, którzy prowadza Księgę Przychodów i Rozchodów, natomiast gorzej ci, odprowadzający podatek zryczałtowany. Mniejsze szanse mają również kredytobiorcy rozliczający się z fiskusem poprzez kartę podatkową.

Kredyt hipoteczny dla przedsiębiorców – dodatkowe dokumenty

Jeśli chodzi o dokumenty niezbędne w procesie przyznania kredytu, to jest ich dość sporo. Banki wymagają, m.in.:

- zaświadczeń o braku zaległości w ZUS-ie i Urzędzie Skarbowym;

- deklaracje z ostatniego roku;

- zestawienie z Księgi Przychodów i Rozchodów lub Ewidencji Przychodów (dot. firm rozliczających się podatkiem zryczałtowanym);

- czasem wymagane są także tabele amortyzacyjne za zeszły i bieżący rok podatkowy.

Banki nierzadko sprawdzają, czy obroty regularnie przepływają przez konto firmy i czy ta nie ma problemów komorniczych. 

Długość procedury przyznania kredytu

W przypadku przedsiębiorców procedura przyznania kredytu hipotecznego jest znacznie bardziej czasochłonna. Kredytobiorca mus przedstawić znacznie więcej dokumentów niż inni klienci banku. To sprawia, że przyznanie oceny wiarygodności dodatkowo się przedłuża.

Trudności na drodze do kredytu

Przedsiębiorcy spotykają się z wieloma trudnościami w momencie, gdy chcą ubiegać się o kredyt hipoteczny. To wszystko za sprawą oceny zdolności kredytowej, która jest wielowątkowa.

Eksperci Kredytowi mogą dopytywać o wiele rzeczy, np. o charakter wzrostu przychodów, o nieregularność wpłat do ZUS-u itp.

Kredyt zaraz po założeniu działalności gospodarczej

Banki zwykle wymagają minimum 12-miesięcznego okresu prowadzenia firmy. Czasami konieczny jest przynajmniej dwuletni okres funkcjonowania działalności gospodarczej. W sytuacji samozatrudnienia, gdy firma świadczy usługi na rzecz poprzedniego pracodawcy (np. jako kontynuacja umowy o pracę), bank dopuszcza 3 miesiące jako minimalny okres funkcjonowania działalności.

Banki skrupulatnie przyglądają się przedsiębiorcom, którzy chcą zaciągnąć kredyt hipoteczny. Sprawdzają całą niezbędną dokumentację i historię firmy. Nim rozpoczniesz starania o przyznanie kredytu najlepiej zorientuj się, jakie dokumenty są ci niezbędne. 

Przedstawiciel IGGP tel.: 535 115 445

Artykuł powstał we współpracy z LEXNONSTOP
https://lexnonstop.com/